Czym jest przewaga konkurencyjna i jak ją osiągnąć?

0
98
Geschäftsmann mit einem Ass im Ärmel auf dem Rücken

Strategie negocjacyjne, sposób prowadzenia negocjacji oraz zarządzanie relacjami z Klientem to niezwykle ważne aspekty dla każdego przedsiębiorstwa. Nie tylko pozwalają na uzyskiwanie oczekiwanych rezultatów zadaniowo, ale także na budowanie przewagi konkurencyjnej.

Warto jednak wyodrębnić pojęcie przewagi konkurencyjnej i zastanowić się, czym ona właściwie jest i w jaki sposób można ją budować?

Przewaga konkurencyjna

Osiąganie pozycji wyższej, niż nasza bezpośrednia konkurencja, określana jest przewagą konkurencyjną. Dokładniej, przewagę konkurencyjną osiągamy wówczas, gdy nasze produkty lub usługi, są wybierane przez kontrahentów częściej i chętniej, niż ta sama oferta proponowana przez konkurentów.

Kreowanie przewagi konkurencyjnej może nastąpić poprzez wysoką efektywność kosztową, innowacyjność produktów albo dbałość o doświadczenia Klienta. Posiadanie przewagi konkurencyjnej daje firmie możliwość generowania wyższej marży, a co za tym idzie, wyższych zysków.

Dostawcy budujący nasza przewagę konkurencyjną

Jednym ze źródeł budowania przewagi konkurencyjnej mogą być dostawcy. Kluczem jest przygotowanie strategii negocjacyjnej i jej odpowiednie wdrożenie. Ważne jest także efektywne zarzadzanie relacjami. Te aspekty pozwalają na zwiększenie efektywności prowadzonych negocjacji handlowych, a dalej, po wynegocjowaniu lepszych stawek u dostawców, możliwość oferowania niższych cen Klientom. Taka przewaga jest przewagą komparatywną.

Możliwość obniżania ceny końcowej nie jest jednak jedyną korzyścią z efektywnych negocjacji i relacji z dostawcami. Odpowiednie zarządzanie łańcuchem dostaw to także szansa na zwiększenie innowacyjności własnej oferty. Wszystko zależy od wyboru końcowych partnerów handlowych oraz poziomu ich innowacyjności. Pozwala to również na zwiększanie przewagi konkurencyjnej w obszarze podnoszenia jakości produktów lub usług.

Nie spoczywaj na laurach

Osiągnięcie trwałej przewagi konkurencyjnej nie jest możliwe. Aby ją utrzymać, niezbędne jest stałe monitorowanie działań konkurencji, zmieniających się zasobów rynku a także podążanie za potrzebami Klientów. Dlatego raz osiągniętą przewagę konkurencyjną należy pielęgnować i nie dać się ponieść chwilowemu sukcesowi. Konkurencja nie śpi, przez co bardzo szybko możemy utracić wypracowane miejsce na podium.