Strona głównaUncategorizedRynek gier planszowych w Polsce – moc możliwości

Rynek gier planszowych w Polsce – moc możliwości

W gry planszowe graliśmy od wieków. To jeden z najbardziej tradycyjnych sposobów spędzania wolnego czasu. Jednak co ciekawe, choć jest to rozgrywka “stara jak świat”, jej rozwój wcale nie spowalnia. Wciąż pojawia się mnóstwo nowych i innowacyjnych tytułów, do gier przekonują się zupełnie nowe grupy demograficzne, a rynek ciągle się powiększa. Także w Polsce. Zobaczmy, jaka jest kondycja rynku gier planszowych w Polsce w roku 2019.

Rynek gier planszowych nie jest pierwszym miejscem, jakie przychodzi nam na myśl, gdy myślimy o dynamicznym rozwoju i innowacjach. Bliższe spojrzenie na jego dynamikę może więc niektórych mocno zaskoczyć.

Gry planszowe – walka ze stereotypami

Gry planszowe zawsze były w Polsce popularne. Długo panowało jednak przekonanie, że jest to rozgrywka przede wszystkim dla dzieci lub co najwyżej rodzinna (tytuły takie Eurobiznes). W tym samym czasie, na zagranicznych rynkach sukcesy odnosiły gry planszowe przygodowe/RPG takie jak Talisman, czy Dungeons & Dragons, a także gry ekonomiczne, czy gry dla dorosłych.

Dziś wiedza na temat takich gier jest dużo bardziej powszechna, dzięki czemu gry planszowe trafiają w Polsce do szerszego grona odbiorców.

Rynek planszowy w Polsce – dynamika rozwoju

W ostatnich kilkunastu latach, rynek gier planszowych w Polsce bardzo się zmienił. Wokół sklepów i klubów rozwinęły się społeczności, które organizują turnieje i często specjalizują się w konkretnych tytułach. Dużą popularność zdobyły klubokawiarnie specjalizują się w grach planszowych, a także sklepy internetowe. Sprzedaż zaczęła rosnąć, a sam rynek jest dziś w Polsce wart kilkaset milionów złotych.

W tworzenie gier planszowych inwestują różnego rodzaju podmioty, także niewielkie polskie firmy, kluby i wydawnictwa. Jest to możliwe dzięki różnorakim, nietypowym metodom zbierania funduszy na publikację. To m.in. crowdfunding (serwisy takie jak Polak Potrafi, Indiegogo, czy Kickstarter), dzięki którym możliwe jest zebranie pieniędzy i przedsprzedaż nieukończonej jeszcze gry wśród potencjalnie zainteresowanych osób.

Kto gra w gry planszowe w Polsce?

To jeden z najciekawszych aspektów dzisiejszego rynku gier planszowych, gdyż pokazuje, jak bardzo zmieniło się postrzeganie tej rozrywki. Dziś najpopularniejszą grupą odbiorców są mężczyźni w wieku 25-35 lat. Wybierają oni najczęściej gry przygodowe i ekonomiczne. Najpopularniejsze tytuły są zbieżne z podobnymi trendami na zachodzie Europy. Są wśród nich m.in. Runebound, Talisman: Magia i Miecz, czy Catan.

W miarę spowszednienia gier video, gry planszowe dokonały swego rodzaju powrotu do rozrywkowego mainstream’u i są dziś dla nich realną alternatywą i konkurencją.

Analizy rynkowe dla branży gier planszowych

Dziś, osiągnięcie dużego sukcesu komercyjnego na rynku gier planszowych w Polsce jest możliwe – jest on już wystarczająco duży i dojrzały. By to zrobić, konieczne jednak jest dobrego poznanie potencjalnego klienta oraz rynku. Mogą w tym pomóc profesjonalne badania i analizy rynku. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą polskich firm, które oferują takie usługi.

________________________________________________________________________
ARTYKUŁ SPONSOROWANY | Drogi czytelniku powyższy artykuł może być materiałem reklamowym (artykułem sponsorowanym), który został napisany lub zlecony przez reklamodawcę. 

Więcej artykułów

Popularne