Nowy wymiar sztuki – czym jest art. branding?

0
840

Wydawałoby się, że sztuka i marketing są zupełnie niepasującymi do siebie światami, które mają różne formy wyrazu oraz różne cele. Jednak w rzeczywistości są to obszary, które mogą działać wspólnie. Sztukę zaczęto wykorzystywać jako element wspierający marketing. Tak powstał art branding – nowe zjawisko komercyjne, które łączy w sobie sztukę i działania marketingowe.

Czym jest Art Branding?

Art Branding obejmuje działania, mające na celu promowanie i kreowanie wizerunku marki firmy poprzez wykorzystanie elementów sztuki w szerokim tego słowa znaczeniu. Może wykorzystywać konkretne style malarskie i kreatywne, jak również różne formy sztuki – malarstwo, muzykę, modę, obraz czy performance. Celem jest przekazywanie wartości marki oraz budowanie pozytywnego wizerunku. Warto zaznaczyć, że art branding wykorzystuje obecnie wiele firm, zarówno giganci korporacyjni, jak i małe przedsiębiorstwa.

Granica między sztuką i komercją zaczęła się mocno zacierać. W końcu obecnie najczęściej promuje się markę przez dzieła wizualne, jak również muzykę czy performance. Pomagają w tym influancerzy, celebryci i artyści.  

Reklama ma nie być już tylko środkiem informacyjnym, ale także czymś wyjątkowym, pięknym i rozrywkowym.

Przyszłość Art Brandingu

Sztuka nowoczesna często działa na usługach marketingu i promowania produktów. Działa to w obie strony. Zarówno marketing może wykorzystywać elementy sztuki, jak i sztuka może być środkiem przekazu. Lokowanie produktów w różnorodnych dziełach czy przywoływanie sponsorów jest formą promocji. Szczególnie marki luksusowe korzystają z wysokobudżetowych form sztuki, gdyż widzą w tym potencjał komunikacyjny i konkurencyjną przewagę. Zjawisko to jest w dalszym ciągu w rozwoju, ale osiąga już teraz skalę globalną, a dzięki internetyzacji i nowoczesnej technologii można założyć, że jego zasięgi i znaczenie będą rosły.

Jednak sztuka nie tylko sprzedaje dobra i usługi, ale także marketing działa na potrzeby sztuki. Działania i nowe formy przekazu pozwalają również docierać ze sztuką do szerszego grona odbiorców. Można powiedzieć, że komercjalizacja sztuki ostatecznie wcale nie jest taka zła, jak wielu mogłoby się wydawać.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Drogi czytelniku powyższy artykuł może być materiałem reklamowym (artykułem sponsorowanym), który został napisany lub zlecony przez reklamodawcę.